האקדמיה ללשון: איך אומרים "פייק ניוז" בעברית?

איתי גדסי 2 Comment on האקדמיה ללשון: איך אומרים "פייק ניוז" בעברית?

"האקדמיה ללשון עברית" התכנסה לדון המונחים החדשים אשר פרצו אל חיינו בתקופות האחרונות, ולנסות למצוא להם שמות עבריים. "פייק ניוז" מעתה תאמר כ"חדשות כזב" וכך גם "מכונית אוטונומית" ומושגים נוספים | כנסו לגלות את המונחים העבריים החדשים

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מידי פעם מתכנסת לה האקדמיה ללשון עברית ומנסה להדביק, את קצב המושגים הלועזיים שנכנסיים אל חיינו ולעברת אותם, לא תמיד בהצלחה גדולה. בדרך כלל הקהל קובע אם מדובר בעברות משכנע ששווה לאמץ או שהמושגי נכשלים כשלון חרוץ,שמתקבלת בלא רבתי בציבור.

"פייק ניוז" מונח שטבע בסערה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהתייחסו לתקשורת העוינת אותו לדעתו ומציגה את עבודתו ודעותיו בסילוף מוחלט, המונח נהיה שמיש בכל העולם וגם כאן בישראל, פוליטיקאים רבין משתמשים בביטוי הנ"ל, אך לא עוד, אולי… בישיבתה האחרונה של מליאת האקדמיה ללשון העברית נקבעו כמה מילים בשימוש כללי:

כנגד מכונית אוטונומית או רכב אוטונומי נקבע הצירוף – שכבר משמש פה ושם – מְכוֹנִית לְלֹא נַהָג או רֶכֶב לְלֹא נַהָג וכד'. כנגד המונח הנפוץ לאחרונה "פייק ניוז" (fake news) נקבע הצירוף חַדְשׁוֹת כָּזָב וביחיד יְדִיעַת כָּזָב. וממתק לסיום: תמורת truffle נקבע כְּמֵהוֹן שׁוֹקוֹלָד, וברבים כְּמֵהוֹנֵי שוקולד. במילה כְּמֵהוֹן חוברות המילה כְּמֵהָה (פטרייה) המציינת את צורת המאכל (זו גם משמעות המילה truffle שמקורה בצרפתית) והכמיהה למאכל המתוק.

את עיקר הישיבה ייחדה מליאת האקדמיה לשמות הפרפרים בישראל. אושרה רשימה של כ־180 שמות של פרפרים שהכינה הוועדה לזואולוגיה בשיתוף עם מומחי פרפרים, ובהם שמות חדשים רבים. במידת האפשר ניתנו שמות נפרדים לסוגים השונים, וזאת כדי לסייע למתעניינים לחדד את היכרותם עם עולם הפרפרים של ישראל ולהבחין בין פרפרים לא רק ברמת המשפחה אלא גם ברמת הסוג. ברשימה כלולות כל משפחות פרפרי היום וכמה שמות של פרפרים ממשפחות פרפרי לילה.

הנה כמה דוגמאות לשמות החדשים שנקבעו:

  • סְנוּנִיתַן הַוַּרְדִּיִּים – Iphiclides podalirius משפחת הצבעוניים
  • כְּתֹם-קָצֶה מִדְבָּרִי – Zegris uarda משפחת הלבניניים
  • כִּתְמִית מִדְבָּרִית – Melitaea deserticola משפחת הנימפתיים
  • אֲצִילִית הַיַּעֲרָה – Limenitis reducta משפחת הנימפתיים
  • נְחֻשְׁתַּן-נְמָלִים מְפֻסְפָּס – Apharitis acamas משפחת הכחליליים
  • אַלּוֹנִי סָגֹל – Favonius quercus משפחת הכחליליים
  • נְחוּשָׁה נָאָה – Thymelicus hyrax משפחת ההספרתיים.

נוסף על המילים והמונחים החדשים אושרו במליאת האקדמיה כמה החלטות בדקדוק, וגם אותן, כמו את רשימת כל שמות הפרפרים, אפשר למצוא באתר האקדמיה ללשון העברית.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    וואו יפה מילים חדשות בעברית!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! מי צריך פייק ניאוז אם יש חדשות כזב?!

  2. 1

    לדעתי, לא צריך אקדמיה של חכמי חלם בשביל לומר "רכב, ללא נהג", זה הסבר, אבל רכב אוטונומי, זה פשוט רכב עצמאי! לא? מי לא חשב על זה?
    תגידו "רכב עצמאי", או "החינוך האוטונומי"..